Umění
Zdálo by se, že v oblasti lidské činnosti matematika a umění stojí na
protilehlých pólech, ba že se někdy až vylučují. Ale i v matematice je kus
umění. Matematik Sobolev napsal: "Skutečným matematikem je ten, kdo nejen
úlohu řeší, ale snaží se vyřešit ji pěkně." Dodnes obdivujeme dokonalost
antického sochařského umění. Jeho krása spočívá v zachování proporcí. Antičtí
sochaři tvořili nejen na základě umělecké intuice, ale i na základě
vypočtených proporcí. Geometrie se tak stala prostředkem pro vyjádření
harmonie tvaru lidského těla.
O vztahu matematiky a umění svědčí i to, že mnozí vynikající výtvarníci byli
výbornými matematiky, např. Leonardo da Vinci nebo Albrecht Dürer.
Na základě estetických rozborů a experimentů se poznalo, že některé číselné
vztahy se často opakují. Zřejmě v nich nacházíme zalíbení. Jedním z těchto
tajemných vztahů je zlatý řez.
Při tvorbě obrazových formátů se používá poměr zlatého řezu pro výšku i šířku
rámu. Rám ve tvaru zlatého obdélníka je protáhlý formát naležato, často
používaný pro obrazy moře.
Se zlatým řezem se setkáváme i při umisťování hlavního motivu obrazu do plochy
formátu. Esteticky mnohem účinější je umístění mimo geometrický střed, do tzv.
středu optického, který bývá dán užitím poměru zlatého řezu nebo dvojitého
zlatého řezu. S tímto kompozičním řešením se často setkáváme v obrazech
Bohumila Kubišty (1884-1918). Kubišta patřil k umělcům, kteří obrazové
geometrii věnovali velkou pozornost. Podívejme se na uplatnění harmonických
poměrů v jeho obraze Žně.
Zlatý řez se uplatňuje v mnoha malířských kompozicích nejrůznějších období.
Známý obraz Leonarda da Vinci "Poslední večeře Páně" je tak působivý právě
proto, že postavy na něm jsou rozděleny bílým ubrusem podle zlatého řezu. I
Raffaelova "Sixtinská madona" může být vtěsnána do poměrů zlatého řezu.
Malíř však obraz složitě neproměřuje, nýbrž se nechává vést citem, který mu
určuje poměry rozměrů v obraze, vztahy částí k celku i jejich umístění do
formátu.
Zejména v renesanci se pěstuje a udržuje mínění, že nejkrásnější jsou útvary,
v nichž lze najít zlatý řez. Učitelé radí svým malířským učňům konstruovat
tělo podle zlatého řezu.
Filozofové zabývající se estetikou našli na lidském těle zlatý řez v poměru
délek nad pasem a pod pasem. A tyto části těla můžeme znovu rozdělit na dvě
části v poměru 0,618 : 1. Hranicemi jsou další dvě zúžení na lidském těle: krk
a noha těsně pod kolenem.
Zlatý řez je však statická hodnota. Je to jakýsi ideální průměr a každý člověk
s ním není na milimetr totožný. A navíc platí pro jakéhosi oboupohlavního
člověka, protože je průměrem hodnot naměřených u žen i u mužů. Ve skutečnosti
je hodnota 0,618 u mužů trochu menší a u žen větší. Děvčata by měla mít delší
nohy a chlapci v poměru k svojí výšce více vyvinutou horní hrudní část.
Stupeň krásy určité postavy je v tom, jak dalece se její proporce přiblížily k
průměrným, resp. normálním proporcím. Individuí s průměrnými proporcemi je
však poměrně málo a u většiny lidí kolísají kolem tohoto průměru. Průměrné
proporce jsou tedy základem, od něhož umělec při své tvorbě musí vycházet.
Pokud si konstruuje nebo používá kánon (vzorové rozměry), musí si uvědomit, že
jde jen o jednoduché pravidlo, resp. pomůcku, že kánon vyjadřuje hodnoty pouze
blízké průměru a že i dobrý kánon se nehodí na všechny případy, zvláště
extrémní.
Proto už Albrecht Dürer, který se dlouho a podrobně zabýval studiem proporcí,
upozornil, že v nauce o proporcích není jediný závazný kánon, nýbrž že je
potřeba většího počtu proporčních schémat. Užívání kánonu nesmí nikdy umělce
svést k šablonovitému znázorňování lidského těla, neboť jde pouze o technickou
pomůcku, o hrubé schéma. Prakticky se proporce spíše cítí, než měří.
Značný význam má studium proporcí a užití správného kánonu zejména v
sochařství, méně v malířství, kde záleží více na bezprosředním postřehu
umělce, poněvadž malíř se setkává vždy s perspektivním zkreslením těla, čímž
se aplikace kánonu stává někdy nemožnou. V historickém sledu bylo konstruováno
velké množství kánonů, z nichž některý mnohé umělecké školy dosud užívají.
Uvedeme zde ty, které nějakým způsobem souvisí se zlatým řezem.
Ondřejův kříž je kánonem římského stavitele Vitruvia. Podle něho se délka
rozpjatých horních končetin rovná výšce těla a lze tudíž lidské tělo zakreslit
do čtverce. Kolem této figury opsal kružnici, jejíž střed je v pupku, který se
tím stal přirozeným středem, ne však půlícím bodem těla. Této tzv. Vitruviovy
figury používal v renesanci Leonardo da Vinci a Albrecht Dürer.
Leonardo da Vinci si tento kánon upravil. Na obrázku proporční studie
Ondřejova kříže mají obdélníky strany v poměru zlatého řezu. Ve stejném poměru
jsou umístěny na lidské ruce kotníky a zápěstní kloub.
Adolf Zeissing prohlásil pravidlo zlatého řezu za zákon proporcionality. Podle
něho je vzdálenost od temene k pupku ke vzdálenosti pupku od podložky ve
stejném poměru jako tato vzdálenost k výšce těla. Zlatý řez platí podle něj
pro všechny části těla (i pro končetiny), proto délka předloktí s rukou je k
délce paže v témže poměru jako délka celé horní končetiny k předloktí s rukou.
Jeho kánon je málo užívaný, protože má u figury kánonu tabulku, jejíž užití je
dosti komplikované.
Francouzský architekt Le Corbusier (1887-1965) ve známé studii "Modulor"
zformuloval nový proporční systém, který se opírá o míry člověka a princip
zlatého řezu, který podle něj dává do souladu každou věc s celkem. Modulor je
systém proporcí založených na poměrech výšky stojícího člověka a člověka se
vzpaženou rukou. Každý úsek první série rozměrů je polovinou série druhé. Obě
nakreslené do jednoho obrázku dávají rozdělení, kde mimo dělení v zlatém
poměru nastává i půlení.
Modulor dal harmonickou zákonitost geometrie obrovským kvádrům z betonu,
železa a skla, stal se základem moderní architektury.
Vyznavači zlatého řezu hledali oporu pro svá tvrzení v plánech architektur
všech dob i slohů. Největší památník zlatého řezu vidí někteří badatelé v
Cheopsově pyramidě.
Tvrdí, že podstava této pyramidy se má k jejímu plášti jako plášť k jejímu
celému povrchu. Je-li c výška boční
stěny, a polovina strany podstavy a h výška
pyramidy, je podle Pythagorovy věty
a podle předchozího tvrzení je
čili
a tedy
Na schématickém obrázku řezu pyramidou si povšimněme pravoúhlého trojúhelníka
STV. Úhel STV má 51°50´, což je přesně hodnota korespondující s úhlem v
trojúhelníku o stranách
(a, h, c). Tento trojúhelník je jediný pravoúhlý trojúhelník se
stranami, jejichž velikosti tvoří geometrickou posloupnost.
Ve skutečnosti je a : h = 0,785 a h : c = 0,786,
což je shoda skutečně nápadná, ale její předpoklady jsou příliš umělé a
neodpovídají citu tehdejšího obyvatelstva a stavu tehdejší geometrie.
Staří Řekové zlatý řez znali a architekti Itkinos a Kaligrates ho mohli
použít při stavbě chrámu Parthenón na Akropoli.
Parthenón je typický dórský chrám s osmi sloupy zepředu i zezadu a je
nepochybně nejkrásnějším chrámem postaveným tímto stylem. Do průčelí
Parthenónu můžeme nakreslit část pravidelného desetiúhelníka, který má
souvislost se zlatým poměrem.
A nejenom tam. Na schématu půdorysu tohoto monumentu nalezneme další
desetiúhelníky vepsané soustředným kružnicím.
Řekové viděli v číslech krásu a milovali ušlechtilé tvary. Své pokračovatele
našli i mnohem později např. v gotice při stavbě chrámu Notre-Dame v Paříži,
v kompozici fasád chrámů ruské architektury 12. století, v dílech architekta
Le Corbusiera nebo v architektuře budovy Organizace spojených národů v New
Yorku. Zlatý řez však nelze prokázat obecně a nelze hovořit o jeho jakési
všeobecně platné umělecké přednosti před jinými proporcemi.