Úvod a trocha historie
Úvod
"Geometrie má dva poklady:
Pythagorovu větu a zlatý řez.
První má cenu zlata,
druhý připomíná spíše drahocenný kámen."
Johannes Kepler
Zatím co Pythagorova věta je všeobecně známá a seznamují se s ní žáci již na
základní škole, pojem zlatého řezu ustoupil poněkud do pozadí a vymizel z
našich učebních osnov. V době minulé však sehrál významnou úlohu, daleko
přesahující rámec matematiky.
Kolem zlatého řezu vznikla celá návodná literatura, jak s jeho pomocí
sestrojit nejkrásnější trojúhelník, nejkrásnější půdorys budovy, tělo o
nejkrásnějších proporcích v celku i v detailech. Není prý dobrého obrazu bez
vědomého či podvědomého užití zlatého řezu v jeho rozvržení a kompozici,
obrazy a sochy starých mistrů lze pomocí zlatého řezu rozebrat do nejmenších
plošek. A ještě daleko víc: bez důsledného použití zlatého řezu nevzniknou prý
dobré housle ani dobré drama. Ba ani to nestačí - zlatý řez je kosmickým
zákonem, projevujícím se i v přírodě například v anatomii rostlin, v chemii v
krystalických strukturách a složení sloučenin, v astronomii, v polohách hvězd
a planet...
Historie
Nejstarší matematické texty se dochovaly z civilizací starověkého Východu, z
Egypta a Babylonu. Základními památkami egyptské matematiky jsou papyry.
Rhindův papyrus, v poslední době častěji nazývaný Ahmesovým papyrem, podle
písaře, který ho napsal někdy v období 1788-1580 př.n.l., když Egypt byl
ovládán Hyksósy, obsahuje 84 úloh. Tento papyrus tvrdí, že "v pyramidách je
utajen tajemný kvocient, nazvaný seqt". Tento seqt objevili pozdější Řekové.
Antický učenec Euklides (kolem 340-287 př.n.l.), autor věhlasných Základů,
knihy, podle které studovalo geometrii nejedno pokolení, se zabýval úlohou
rozdělit úsečku na délce tak, aby se její menší část měla k větší jako větší
část k celku. Jde o rozdělení úsečky "ve středním a krajním poměru". Úloha z
druhé Euklidovy knihy Základů zní: "Rozděl úsečku na dva díly tak, aby
obdélník, jehož jedna strana je celá úsečka a druhá strana je jeden z dílů,
měl stejný obsah jako čtverec nad druhým dílem." Na svou dobu je to úloha
velmi obtížná, neboť ještě nebyla známa algebra.
Ve středověku a v období renesance, která se opírala o antickou kulturu, byli
matematici tak okouzleni tímto poměrem, že byl nazýván "božským poměrem
(divina proportio)" . Jeden z renesančních matematiků, Luca Pacioli, vydal
roku 1509 pojednání nazvané "O božském poměru" s ilustracemi Leonarda da
Vinci. Toto pojednání bylo vydáno v krásné úpravě znovu roku 1956. Obsahuje
nesmírně zajímavý soubor příkladů výskytu poměru zlatého řezu v rovinných
obrazcích i tělesech.
Německý malíř Albrecht Dürer ve svém spisu z roku 1528 rozvinul některé
teoretické problémy nauky o proporcích. I zde se setkáváme s řadou zlatých
řezů úseček a zlatých obdélníků.
Názvů "zlatý řez" a "zlatý poměr" se však začalo používat až v 19. století. Německý fyzik, psycholog a filozof Gustav Theodor Fechner tehdy proměřil několik set obrazů ve více než dvaceti muzeích evropských hlavních měst se závěrem, že názory o významu zlatého řezu nelze potvrdit. Jeho výsledky potvrdil dr. Miroslav Tyrš, který s mravenčí pílí proměřil spoustu antických soch a význačných staveb, avšak zlatý řez nenalezl.
Novější doba spojená s rozvojem moderních matematických disciplín vymezila
uzavřené problematice zlatého řezu v rámci matematiky odpovídající místo a
zbavila ji historického nánosu. I dnes má zlatý řez konstrukční užití, jak v
planimetrii, tak ve stereometrii.